EKSAMINANDILE

Eksamiteks valmistumisel soovitan soojalt läbi lahendada eelnevate aastate vastava aine eksamitööd!

TESTI ENNAST ESINEVATES AINETES!

Põhikooli lõpetaja

Gümnaasiumi lõpetaja

Lisaks võid vaadata:

Bioloogia Westholmis

Eksam on vajalik, see näitab õpilaste teadmisi ja edasijõudmist õppeaines. Ega alati ei olegi teadmised viletsad, aga kui eksamil tekib pinge, sellest ärevus, siis hirm ning katastroofitunne ja lõpuks paanika, siis võib eksamitulemus olla palju kehvem, kui tegelikud teadmised seda eeldaksid, kirjutab OÜ Kiltina psühholoog Tiina Kilkson ning annab Koolielu vahendusel kõigile asjaosalistele – õpilastele, õpetajatele ning lapsevanematele – pisut nõu.

Alustame pingest. Mõelge järele, miks eksam teis pinget tekitab. Kas te pole piisavalt õppinud? Õppige parajalt, üleõppimisega võib saabuda kurnatus, väsimus, mälu halvenemine ja õppimise kvaliteedi langus. Ärge õppige öösiti, sest öisel ajal on mälu palju kehvem, viidate ainult aega. Igaüks mõelgu, millal on tema jaoks see kõige parem õppimise aeg: kas hommikupoolikul, lõuna ajal või õhtul. Inimene vajab taastumiseks olenevalt vanusest, individuaalsest eripärast, tervislikust seisundist vähemalt 8-10 tundi uneaega. Eksamite eel võib unevajadus isegi suureneda, mis tuleneb pinge ja koormuse suurenemisest. On teada, et kui inimene on stressis, siis ta väsib kiiremini, tema mälu on kehvem, kontsentratsioonivõime madalam.

Nõuanded eksamiks valmistumisel
· Kõigepealt tuleb välja puhata. Esimene soovitus: „Rahu, ainult rahu“, nagu ütles Karlsson.
· Arvestage eksamiteks valmistumisel oma reaalselt kasutatava ajaressursiga, arvestage puhkepäevadega ja pidage plaanist kinni. Pidage meeles: ka mälu tahab vahepeal puhata.
· Nüüd tehke kindlaks, milline mälu on teil ülekaalus: kas nägemis- või kuulmismälu; kui aitab läbikirjutamine, siis on teil motooriline mälu. Valigegi vastavalt oma mälu tüübile eksamiks valmistumise viis. Õppimisel kasutage enda parimat mäluosa.
· Teadaolevalt jäävad päeva lõikes esimesena õpitud eksamiküsimused paremini meelde, seepärast on soovitav jagada õpitu mitmele päevale. Õppeaine jääb paremini meelde, kui õpite rahulikus tempos; kui aega jääb ka ülekordamiseks, võib õpitu isegi aastaid meeles püsida.
· Kordamiseks soovitatakse esimest korda korrata nädala pärast, siis kuu ja veel aasta pärast – nii talletub õpitu püsimällu, kõige efektiivsema õpitulemuse saame siis, kui on võimalik õpitut praktiliselt läbi teha. Mida rohkem meeli õppimisest osa võtab, seda suurem on tõenäosus, et vajalikud teadmised meenuvad õigel ajal. Mälu kvaliteeti näitavad õpitu maht, kiirus ja täpsus.
· Vähem on sageli rohkem. Õppige juba esimesel korral võimalikult täpselt, valesti meeldejäänut on palju raskem välja juurida. Pange tähele nimesid, numbreid ja valemeid, seostage loetut graafikutega, õpige ära definitsioonid, sest nende ümber on hea “juttu veeretada”. Ärge unustage eksamite ajal oma hobisid. Olge õppimise ajal mõttega õpitu juures – nii kulub kokkuvõttes vähem aega ja jääb aega ka veel trennideks ja hobideks, sest see lõõgastab ja taastab kiiresti õpivõime.
· Alkohol ja narkootikumid ei ole lõõgastusvahendid, need tuimestavad mälu ja aeglustavad mõtlemist. Eriti kanepi suitsetamisel  – olenevalt närvisüsteemist – võib tekkida psühhootiline seisund, kus ei meenu enam midagi.
· Vaimse töö tegijatele soovitatakse eriti eksamiperioodil süüa nii värskeid kui ka kuivatatud puuvilju ja pähkleid, sest hallollus (peaaju osa) vajab sel perioodil rohkem toitu kui tavalisel puhkeajal.
· Leidke sõber või pereliige, kes saaks teilt mõnda eksamiküsimust küsida, siis saate teada, mis osas veel õppimist või kordamist vajate.
· Enne eksamit ärge pidutsege, aga ärge ka hommikuni õppige. Teaduslikult on tõestatud, et paremini sooritavad eksami need, kes on välja puhanud, mitte need, kes viimase minutini õppisid.

Kasutage kognitiivteraapiat ja mõelge:
– millist nõu annaksite oma parimale sõbrale sellises olukorras aastate pärast, sest sageli tundub enda praegune olukord palju raskem, kui see tegelikult on.
– kuidas võiks probleemile veel läheneda, mis on eksamis head, kas saate ennast proovile panna, õpite ise ennast rohkem tundma.
– pöörduge julgesti koolipsühholoogi poole, tema oskab anda individuaalseid soovitusi, kuidas enda mõttemaailma eksamistardiks valmis seada, selleks ta ju koolis ongi, et nõu anda.

Õpilane eksamil
· Tulge õigeaegsalt eksamile, sest hilinemise kartus lisab pinget ja ärevust.
· Kontrollige eelnevalt, et kirjutusvahendid on töökorras.
· Pange käepärast kaasavõetud söögid-joogid.
· Lülitage mobiiltelefon välja.
· Esimesed paar minutit istuge rahulikult, ärge hoidke hinge kinni, püüdke lõdvestuda, hingake välja, laske õlad lõdvaks. Sageli ei lase just vale hingamine ärevusest vabaneda.
· Andke eksamil endast parim, ärge seda üle tähtsustage, vastasel korral võite endale liigseid pingeid tekitada. Paljude õpilaste arvates on õppimine ja õpitulemused tähtsuselt esimesel kohal ja seepärast muretsetakse liialt.
Sisendage parem endale, et:
– olete võimekas ja annate endast lihtsalt sel hetkel parima.
– olete tubli, et teid eksamile lubati – juba see on saavutus.
– kui saite üle koera, saate ka üle saba.
– oskate midagi vastata igale küsimusele, ärge jäta valikvastuste puhul valikut tegemata, äkki aitab pime juhus.
– klass/kool saab läbi, tuleb vabadus, tuleb koolivaheaeg – ainult pisut veel.

Hea õpetaja
– valmistab õpilasi ette mitte ainult teoreetilisteks oskusteks, vaid ka selleks, kuidas suulisel eksamil esineda, kuidas kirjalikes töödes veenvalt ja täpselt vastata, kuidas valikvastuste puhul õige variant leida, kuidas eksamiküsimuse tähelepanelikul lugemisel küsimuse sõnastusest vastuseks sobivaid sõnu leida, selleks, et mitte ”mööda rääkida”.
– tal on palju eksamilkäimise kogemusi, mida ta võib õpilastele jagada – rääkige oma kooliajast, mida mõtlesite, mida kartsite, rääkige, kuidas keegi täiesti valesti valmistus, mis oli valesti, mida oleks pidanud tegema teisiti. Õpetaja võib öelda: „Ma olen teie jaoks alati olemas, kui on küsimusi, mina aitan teid“.
– oskab sisendada õpilastesse usku, ta oskab innustada öeldes näiteks: „Ma usun teisse, ma soovitan rahulikult mõelda, küll siis meelde tuleb”. Õpetaja toetust vajavad kõige enam need, kes alles esmakordselt eksamile lähevad.
– oskab läheneda õpilastele empaatiliselt, ta tunneb igaühe erivõimeid ja vajadusi, ta teab, keda rahustada, keda kiirustada, keda ja kuidas õigele vastusele lähemale suunata.
– eksamite ajal vajavad õpilased endast lugupidavat, rahulikku ja empaatilist õpetajat, kes ei riidleks, ei halvustaks, ei tuletaks varasemaid mitteteadmisi meelde, ei seisaks kirjalike eksamite ajal klassi viielise kõrval (alati esmaabiks valmis), vaid kohtleks kõiki õpilasi võrdväärselt.
– käitub lihtsalt tavalise inimisena, õpetaja autoriteet tõuseb ja õpilased hakkavad teda kuulama ning armastama, õpetamine muutub seeläbi lihtsamaks.

Lapsevanemad
– vaatavad, et nende kooli lõpetav “laps” oleks korralikult söönud, nad varuvad kuivatatud puuvilju, sealjuures tingimata rosinaid, pähkleid ja mahlu, ning selgitavad, et pingeline vaimne töö ei lase kellelgi eksamite ajal parema söömise tagajärjel paksemaks minna. Magus ja rammus mõjub rahustavalt ja rahulikus meeleolus jõuab lühema ajaga omandada tunduvalt rohkem.
– jälgivad, et ta ei õpiks hiliste öötundideni ja peaks ka vahetunde. Uneaeg ei või olla harjumispärasest lühem.
– tuletavad meelde, et õpilane tegeleks ka pisut oma hobiga, spordiga, kohtuks sõpradega, viibiks värskes õhus.
– on ise rahulikud ja ei tuleta kogu aeg meelde, kui oluline on eksamil iga hinna eest hea hinne saada, ei aja õpilast närvi ja lasevad tal vastavalt oma võimetele saavutada parim tulemus. Ja ei unusta kiitust jagamast.
– võiks lugeda Gunnel Minetti raamatut „Hinga välja“, kust saab õpetust vabastava hingamise saavutamiseks, mis on eriti oluline pingest ja ärevuset üle saamiseks, ainult hingamisharjutuste abil, ilma medikamentideta.

Tiina Kilkson
Artikli päritolu: Koolielu (26.10.2009)
28. aprill 2008


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: